fbpx

Как грешките Ви помагат да научите чужд език

Как грешките Ви помагат да научите чужд език – връзката между провалите в игрите и изучаването на чужди езици

 

Най-често уроците по английски език се фокусират върху комуникацията, а не точността: реалният живот няма нищо общо с класна стая! В различни ежедневни ситуации, когато правите езикови грешки, самият контекст предоставя достатъчно информация за това какво е предназначеното съобщение. Всъщност, през повечето време безупречната точност изобщо не е необходима! В училища Фарос постоянно повтаряме на курсистите да не се притесняват да правят грешки, когато учат английски език и че най-важното е общуването.

Какво показват проучванията?

Въпреки че допускането на грешки при ученето на чужд език може да изглежда противоинтуитивно, свободното общуване между учащите е ключът към успеха. Курсистът, който общува много и прави няколко грешки, е много по-вероятно да се справя уверено в реални ситуации, отколкото учащ, който не общува особено много, защото се страхува да не направи грешки. При преподаването на разговорен английски език например, учителят трябва да насърчава курсиста да изразява себе си, както и да предостави поправителна обратна връзка по начин, който не пречи на комуникацията (Brandl 2008).

Това означава, че ако курсистът каже: „I go swimming last night“, е много по-ефективно да отговорим с „Oh, that’s nice, you went swimming. What did you do after?“ вместо „No! You went swimming! Use past simple for past events!“ – първият отговор насърчава учащия да продължи своя разказ, докато вторият е много по-вероятно да го накара да спре внезапно, да преоцени ситуацията и да помисли два пъти преди да изрази себе си отново в бъдеще, от страх да не направи грешка отново. Учителите трябва разбира се да внимават с този “папагалски” метод, но той може да се окаже ефективен за разбирането на съдържанието на отговора на ученика, като същевременно предоставя точна обратна връзка.

Важността на свободата да се правят грешки при изучаването на езици се подкрепя и от проучвания в областта на психологията, които предполагат, че курсистите които опитват да решат задача, без да са я усвоили напълно, изпитват подобрено запаметяване на нова информация (Kornell et al 2009, Moser et al 2011). 

Подобен експеримент относно изучаването на чужд език също показва, че процесът на допускане на грешки активира по-голяма мрежа от свързани знания в мозъка, което води до превъзходни резултати от обучението (Guzmán-Muñoz 2020).

Най-добрите съвети за подпомагане на курсистите… да правят грешки!

В Cambridge English вярват, че ключът към подпомагането на курсистите да се чувстват спокойни и готови за свободно общуване в класната стая е автентичността. Това означава, че трябва да има както реална комуникативна нужда ученикът да говори, така и автентична реакция от останалите относно казаното.

Нека да разгледаме как работи този метод в съвременния свят за изучаване на езици, в Minecraft. Там има едно джудже, наречено Hungry, което иска от играча някакъв плод. Играчът, разбира се, отговаря на Hungry не защото ще получи оценка за това, а защото иска да напредва в играта. Също така и защото Hungry е сладък а наблизо има и примамлива вендинг машина, пълна с лакомства! Точно както в реалния живот, играчът е свободен да избере каквото пожелае от автомата. Няма ниска оценка за закупуване на грешен артикул. Вместо това, Hungry награждава играча с повече знания, като произнася името на храната, която е донесъл и връща играча обратно, за да опита отново.

Следват няколко идеи относно начините по които  автентичните комуникативни взаимодействия могат да се практикуват в класната стая:

  1. Обградете курсистите с английския език – насърчавайте ги да говорят с вас и помежду си на английски
  2. Не се притеснявайте да се отклонявате от теми, които не са свързани с учебния план – понякога най-добрият разговор започва спонтанно
  3. Оформяйте диалога, като разказвате на учениците си истории и забавни случки за собствения си живот и ги насърчавайте да направят същото
  4. Позволете на Вашите курсисти да се забавляват с езика – дайте им изрази на разговорен език и ги помолете да споделят други изрази, които са чували или виждали другаде
  5. Не коригирайте грешките постоянно – ако грешката се повтаря, напишете бележка и я разгледайте в следващите уроци
  6. Избягвайте изкушението да превърнете това, което е замислено като разговорно упражнение, в строго граматически урок.

Важно е да се помни, особено когато се очаква положителен резултат от изпит по английски език, че изпитващите по английски в университета Кеймбридж, точно като хората с които курсистите биха могли да общуват извън класната стая, са водени единствено от желание да се разбират с хората, с които общуват. 

Това е особено мощно, когато се практикува в контекста на класна стая – чрез ролеви диалози или игри за изучаване на езика. като този, който сме изградили в Minecraft. Те настройват обучаемите за успех в комуникацията в реалния живот. 

English Adventures with Cambridge Minecraft!

English Adventures with Cambridge е вълнуващ нов свят, създаден от водещи световни експерти в сътрудничество с Minecraft. Вдъхновете вашите млади курсисти да развият своите умения по английски език извън класната стая по начин, който никога няма да забравят.

 

Адаптирано от: https://www.cambridgeenglish.org/blog/mistakes-help-you-learn-freedom-to-fail-in-games-and-language-learning/